Aida på gäddfiske

Tänk dig att du sitter i en mörk operasalong och njuter av en bejublad föreställning av Verdis Aida. Det kan t ex vara i Malmö och den uppsättning som hade premiär i mars i regi av Staffan Valdemar Holm och under ledning av Leif Segerstam.

Huvudrollen sjungs av en ung sydafrikansk sopran med en stor djup röst, full av klang och känsla. I en intervju har du hört henne beskriva hur hon kan identifiera sig med Aida och slavrollen, med föräldrar och farföräldrar som levt i apartheid. Radames är svenske tenoren Lars Cleveman. Har han låtit så bra någon gång förut. Och Amneris – från Finland har man hämtat en alldeles underbar mezzo, som gestaltar sin rollfigur med så mycket känsla som man aldrig hört Amneris uttrycka förut.

Orkestern låter också bra. Och scenen är fantasieggande scenograferad, sparsmakat, maktsymboler, den lilla människan.

Man blir så berörd.

Mot slutet av operan har Amneris just försökt övertala Radames att försvara sig mot anklagelserna, att inte erkänna landsförräderi, att rädda sig. Hon vill honom inget ont, tvärtom. Han vägrar och hon får finna sig i att han blir dömd till döden.

Känslorna är intensiva. Nu ska det ske ett scenbyte, snabbt, inför den avslutande scenen där Radames har begravts levande i ett grottutrymme för att dö plågsamt och ensamt. Plötsligt ska han höra ett ljud och se Aida krypa fram ur dunklet. De ska finna ljus och försoning tillsammans och alltsammans ska sluta i en känsla av frid.

Men vad händer? Du väntar dig en grotta och istället kommer ett starkt strålkastarljus på scenen där en spralligt klädd man skuttar omkring och sjunger, nej ropar om gäddfiske!

Vart tog Radames vägen? Kommer han tillbaka? Vad är det man gjort med Verdis storverk?

Får man göra så?

Just precis det här hände igårkväll under P2:s utsändning från premiären på Aida i Malmö. Jag satt alltså hemma och upplevde operan och fick vara med om ett stilbrott och avbrott jag inte kunde föreställa mig att kära gamla Sveriges Radio ville utsätta sina lyssnare för.

Efter talet om gäddfiske spelades lite musik. Sen kom en röst som nämnde något om ”tekniskt fel” och så var det mer musik. Tekniskt fel nämndes i all hast ytterligare en gång, men ingen beklagade, ingen förklarade, ingen bad lyssnarna om ursäkt.

Jag klagade i mail till radioproducenten och fick så småningom svar:

Hej Anna,
Tack för att du hörde av dig. Jag lyssnade inte själv ikväll men beklagar verkligen och blir lika besviken som du. Jag vet inte vad som kan ha hänt.
Nu för tiden programmeras och schemaläggs våra sändningar i ett digitalt sändningssystem och allt sker sedan med automatik. Ingen fysisk person finns på plats, tyvärr!
Jag ser till att det finns en korrekt och fullständig efterlyssningsfil på webben fr o m måndag.
Jag beklagar än en gång att sändningen bröts.

Bästa hälsningar
Lotta Waldenmark

Det var en märklig och konstig upplevelse, som man knappast kan föreställa sig skulle kunna hända. För oss som sett Aida ett antal gånger är radiolyssnandet en nästan lika stark inlevelse, som om man satt i lokalen. Upplevelsen i operor är ju i hög grad musiken och sången, oavsett om man är på plats eller inte. Och just den här föreställningen var särskilt stark och berörande!

Så avbrottet blev verkligen förfärligt. Gäddfiske.

Men nu ska det hela alltså kunna avlyssnas utan avbrott. Här.

Jag har tidigare bloggat om fenomenet Kundstruntning. Det här var väl ett praktexempel. Tekniska fel kan inträffa, inte tu tal om det. Men när man struntar i att informera lyssnarna ordentligt om saken och be om ursäkt eller beklaga, vilket borde ha skett så fort det bara var möjligt, då är man nonchalant och struntar i människorna som sitter hemma uppfyllda av en stark operaföreställning. Illa!

Annonser

4 tankar om “Aida på gäddfiske

  1. Gabrielle

    Oj oj! Vilket förfärligt avbrott och så taffligt hanterat av Sveriges Radio.
    Jag lyssnade inte så jag slapp. Kundstruntning var det verkligen. Usch!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s